Nyopståede lænderygsmerter

Skrevet 27. oktober 2017

Nyopstående lænderygsmerter

Her til aften deltog Ny Ellebjerg Fysioterapi i workshop om implementering af kliniske retningslinjer for ryg og nakke arrangeret af Danske Fysioterapeuter.

Som en del af implementeringsprocessen af kliniske retningslinjer i Ny Ellebjerg Fysioterapi, gennemgår vores behandlere retningslinjerne med hinanden, og ser om vi kan opnå enighed.

Ved at følge retningslinjerne sikre vi, at vi kan danne enighed omkring behandlingen og at vi følger en rettesnor for god klinisk praksis. På den måde kvalitetssikre vi vores behandling, og vores kunder have en vejledning til hvordan vi behandler nyopstående lænderygsmerter.

Ved nyopstående lænderygsmerter følger Ny Ellebjerg Fysioterapi derfor kliniske retningslinjer der betyder.

1.

Ny Ellebjerg Fysioterapi opfordrer til vanlig aktivitet frem for aflastning ved nyopståede lændesmerter uden udstråling.

2.

I Ny Ellebjerg Fysioterapi arbejder vi med individualiseret patientuddannelse, herunder smertevidenskab, til nyopståede lænderygsmerter uden udstråling.

3.

I Ny Ellebjerg Fysioterapi anbefaler vi IKKE en rutinemæssig gruppebaseret behandling til nyopståede lændesmerter uden udstråling.

4.

I Ny Ellebjerg Fysioterapi tilbydes ledmobiliserende behandling til nyopståede lænderygsmerter uden udstråling, i tillæg til vanlig behandling.

5.

I Ny Ellebjerg Fysioterapi anbefaler vi superviseret træning til nyopståede lænderygsmerter uden udstråling.

6.

I Ny Ellebjerg Fysioterapi vil akupunktur IKKE være en del af startbehandlingen for nyopståede lænderygsmerter uden udstråling.

7.

I Ny Ellebjerg Fysioterapi anbefaler vi IKKE at patienter med nyopståede lændesmerter uden udstråling henvises til røntgen eller MR-scanning.

8.

I Ny Ellebjerg Fysioterapi anbefaler vi ikke brugen af paracetamol (fx panodil) til nyopståede lænderygsmerter uden udstråling, og kan kun anbefales ved nøje overvejelse.

9.

I Ny Ellebjerg Fysioterapi anbefaler vi ikke brugen af opiodier (fx tramadol) til nyopståede lænderygsmerter uden udstråling, og kan kun anbefales ved nøje overvejelse.

10.

I Ny Ellebjerg Fysioterapi anbefaler vi ikke brugen af NSAID (fx Ipren) til nyopståede lænderygsmerter, og kan kun anbefales ved nøje overvejelse.