træning for gravide

NY Ellebjerg Fysioterapi

Skrevet 27. oktober 2017

Træning for gravide

 

I dette indlæg vil vi dele en oplevelse omkring træning til gravide, med udgangspunkt i en oplevelse vi havde på klinikken efter denne email.

 

Mail

 

”Jeg har simpelthen så ondt i knæet og vil høre om I kan hjælpe .…. Jeg har fået scannet mit knæ, og har en slimfold, der sidder i klemme. Jeg er blevet foreslået binyrebarkhormon og operation, men det er jeg ikke interesseret i, når jeg er gravid. Det kunne være godt, hvis det kan lindes på andre måder. Det jeg oplever er, at det låser, når benet er bøjet, og at det er svært at strække benet igen”

 

 

Efter emailen dykkede vi ned litteraturen og fandt ud af at rådene til gravide var at fortsat skulle træne. Så vi tog den generelle, superviserede træningsprincip hat på for både knæ og graviditet. Dette inkluderede TRX, squat og dødløft i forskellige udgangsstillinger med og uden vægte, kravle og bevægelsesøvelser kombineret med almindelig kredsløbstræning i periode over 11 træningssessioner på 3 mdr.

 

Efterfølgende mail

 

“.. det er 15 dagen siden vi blev forældre. En stor velskabt dreng. Det har været fedt at træne mens jeg var gravid. Jeg har ikke haft problemer med mit dårlige knæ, og jeg er sikker på træningen har medvirket til, at jeg ikke haft ondt i ryg eller bækken som mange andre gravide. Under fødslen har jeg også den fordel, at jeg havde kræfter til at stå, gå og squatte i stedet for på at ligge på ryggen”

 

Men gjorde vi det rigtige?

 

I 2016 satte den Internationale Olympiske Komite sig for at lave et consensus statement og de fandt at;

 

Generelt stopper gravide kvinder med at være fysisk aktive, hvilken vil føre til risiko for unødvendig vægtforøgelse, ligesom alle andre der får en inaktiv livsstil. Desuden fremhæves også den positive effekt af træning på psykologiske faktorer såsom humør og selvtillid.

 

Kontinuerlig konditionstræning med let til moderat intensitet er anbefalet er anbefalet for gravide.

 

 

Træning

 

I et andet narrativ review konkluderes det, at der er positive fordele ved at supplere konditionstræningen med styrketræning på let til moderat intensitet gennem graviditeten. Især fremmer studiet at styrketræning bør især fokusere på mave, ryg og bækkenbund.

 

Yderliger anbefales det i en IOC guideline, at let til moderat styrketræning med frie vægte eller maskine IKKE har nogen negativ effekt på sundhed under graviditet. Studierne har vist, at der er set store styrkegevinster hos gravide, som lavede styrketræning to gange om ugen i 12 uger.

 

Dog skal man være opmærksom på, at tung styrketræning kan øge det intraabdominale tryk, der stiller større krav til bækkenbunden. Så tung styrketræning i graviditeten afhænger også af den generelle styrketræningserfaring man har inden man begynder at træne, ligesom i alle andre sammenhænge.

 

Studierne viste ydermere at kvinder gerne må træne med en anstrengende vejrtrækning.

at der var fundet en sammenhæng mellem træning under graviditet og et faldende antal fødsler ved kejsersnit.

 

 

Fire pointer du kan tage med dig

 

Gravide anbefales fortsat at være fysisk aktivite under og efter graviditeten.

Raske gravide kan sagtens klare træning på et moderat intensitetsniveau, kroppen tilpasser selv det stigende fysiologiske krav under selve træningen.

Træning på moderat intensitetsniveau er hverken skadeligt for moderen eller barnet.

Det anbefales at træne kontinuerligt gennem graviditeten, fra første til tredje trimester, under supervisering af en sundhedsprofessionel.

 

 

Kilder:

 

 

 

 

 

 

 

Ny Ellebjerg Fysioterapi

Trekronergade 126K

2500 Valby

Blog