Træning til lyskesmerter

Lyskeskader - træningsprogram

Hvad er en lyske skade

De fleste fodboldspillere har mærket til en lyskenskade, og de ved hvor svær den er at komme af med. Lyskeskader kommer fra både accelerationer, deaccelerationer, retningsskift, udfaldsskridt, squat / lunges bevægelser, hop og skud hvor der er en høj og konstant lyskelmuskel aktivitet under bevægelse (Chang et al, 2009) og man ser at lyskemusklerne under fx spark udsattes for en stor eksentrisk kraft (hvorved eksentrisk styrke er nødvendigt) og en sammenhæng mellem tab af adduktorstyrke og sprintaktioner (Brophy et al 2007, Neptune et al., 1999; Charnock et al., 2009; Chaudhari et al. 2014, Roe et al., 2016).

Skadeskader er ofte et underestimeret problem, da mange spillere fortsætter med at spille trods smerter, og at ca. 30% fodboldspillere med lyskeskader bringer skaden med ind i den nye sæson (Thorborg et al. 2015).

Diagnose

Indtil nu har det været svært at diagnosticerer lyskeskader, da lyskeskader har været kaldt mange forskellige ting. Terminologien for lyskeskader diagnoser har blandt andet været.

Eksterne: Athlete pubalgia, Sports Hernia, Ingunial Syndrome, osteitis pubis, pubic instabilitet, snapping hip, stress fracture, avulsion, bursitis, adductor tendinitis

Interne: FAI (femoralacetabulum impingement), CAM, Pincer, Acetabulum labrum tear, Hip Dysplasia, hip dislocation, Leg-calves-perths, SI-led og lumbar spine

Så i 2016 blev det besluttet på et konsensus møde i Doha, Qatar, at dele lyskeskader op efter deres anatomiske placering.

Adduktor-relaterede lyskesmerter

Iliopsoas-relaterede lyskesmerter

Inguinal-relaterede lyskesmerter

Pubic-relaterede lyskesmerter

Hofte-relaterede lyskesmeter

Andre årsager

Obs: man kan godt have kombineret symptomer

Behandling

Fra den danske læge Per Hölmich ved at et bestemt program virker på smerter (Hölmich et al, 1999), mens en række øvelser har forebyggende effekt (Ishøi, 2016).

Øvelser I Hölmich programmet er delt op i et model 1 og et model 2. På klinikken bruger vi en modificeret udgave af modulerne til at starte lysketræningen.

Modul 1

Module 1: Adductor Squeeze Straight Legs - 5 x 30 sek.

Module 1: Adductor Squeeze 45 degrees hip flexion 5 x 30 sek.

Module 1: Atomic Sit up 5 x 10 reps.

Module 1: Sit-ups ( oblique) 5 x 10 reps.

Module 1: Glider

Module 1: Balance exercise on a Wobble Board

Modul 2

Modul 2: Abduktion and adduction in sidelying - 5 x 10 reps. med hvert ben

Modul 2: Single leg back bridges 5 x 10 reps. hvert ben.

Modul 2: Sit up (Straight and oblique) 5 x 10 reps af hver

Modul 2: Single leg squat 5 x 10 reps.

Modul 2: Side lunges 5 x 10 reps

Modul 2: Balance exercise on a Wobble Board for 5 minutes

video

Monitorering af dine lyskesymptomer

Hvornår kan du fortsætte. En "nummeriskl smerte skala (0–10) kan fungerer ligesom et lyssignal.

Grønt lys (0-2) indikerer at personen kan fortsætte med at spille sin sport, men være opmærksom på sin skade.

Gult lys (3-5) indikerer at man skal være opmærksom på sine symptomer og at man evt. bør rådgive sig med en fysioterapeut.

Rødt lys (6-10) indikerer at man skal stoppe sin primær sport og opsøge hjælp.